lördag 28 juli 2012

Fågor&Svar

Åh vad roligt, jag fick några frågor :) hihi!

1. Jag skulle också vilja studera utomlands men jag ska söka stipendier. Vad sökte du till och hur sökte du?
- Jag sökte till Wilhelm Zethelius stipendefond, det är en fond för "barn och ungdomars uppväxt och utbildning". Det finns en massa olika stipendier om ungdomars utbildning och uppväxt. Och på min skola så berättade de om Zethelius-stipendiet så jag sökte och det gick hela vägen :)

2. Tänkte bara fråga lite, får man betala hela detta kalaset själv? Och hur mycket har det gått på i så fall?
- Ja man får betala allt själv, du kan ju söka stipendier om du vill. Men mina föräldrar betalade "programmet" så står jag för fickpengar under hela året. Allt som allt så tror jag att det kostar typ 60 000:- så det e mycket pengar! 



3. Har du smakat Vegemite ? Ifall du har det, hur smakar det ?
- Ja jag har smakat det och det är verkligen inte gott!!! Det smakar typ supersalt och super beskt. Vegemite är typ koncentrerat jästextrakt så nej det är inte jättegott! Men det funkar om man har en sån där "söt" smak i munnen :)



4. Hur mycket kostade för dig att åka via Rotary och hur mycket ''månadspengar'' får du?
- Programavgiften är 30 000:- men man får betala flygresa, visum, försäkrning etc. Så sammanlagt typ 60 000:- 



5. Hur varmt är det i Australien nu och hur är värmen och vädren året runt ?
- Nu är det vinter och typ 16° och på sommaren kan det bli typ 40° :)


6. Hur var första mötet IRL med din host-familj?
- Jag kände inte igen min familj på flygplatsen och helt plötsligt kommer Tess (värdsyster) fram halvspringande och ger min en kram och säger "Hii!!"  :D


7. Skoluniformen - är inte den varm?
- Nej eftersom det är typ 16° ute så är det lika kallt inte så nej inte direkt. Och på sommaren har vi bara t-shirt, kort kjol och inga strumpbyxor. Men jag gillar faktiskt min uniform


8. Jag undrar om det va svårt att få rotary klubben att sponsra dig så att du kunde åka och vilka länder hade du satt att du ville plugga i?
- Nja inte direkt, rotaryklubben sponsrar dig så länge du inte beter dig som ett svin och typ tar droger och skiter i skolan. Det kan dock vara lite svårt att få deras uppmärksamhet så du får kämpa lite för det med det är såååååå mycket värt det!!! Mina val var: 1, Australien 2. Nya Zeeland, 3. Usa, 4. Canada och 5. Sydafrika så jag fick mitt första val :)


9. Hur visste du att det var till Australien du ville åka?
- Oj om jag ska vara ärlig så vet jag inte riktigt. Det är typ som om du väljer om du vill dricka juice eller mjölk och du väljer mjölken ;) Och så har ju Australien ett så himla annorlunda klimat mot vad vi har här! 


10. Är folket välkomnande när det kommer en främling till stan?
- Ja alla är jättetrevliga men folk kollar lite på en i skolan eftersom alla känner alla och de vet inte vem jag är. Men alla är verkligen jättetrevliga och pratar gärna med en i kön eller nått, det gör vi ju inte i Sverige. Vi står ju bara där och hoppas att ingen pratar med oss ;)

Inga kommentarer: